Friday, July 17, 2009






MAKNA SEBUAH HADIAH....




IslaIslam menganjurkan umatnya agar saling mendekatkan hati, saling bersaudara dan mencintai satu sama lain.Antara cara yang disarankan ke arah keakraban itu adalah dengan memberikan hadiah. Amalan ini dikatakan mampu menghilangkan kabut hati, memadamkan api permusuhan, menenagkan kemarahan dan melenyapkan rasa iri hati dan dengki.




Hadiah akan membawa kesan perdamaian, rasa cinta dan penghargaan daripada si pemberi kepada si penerima. Disebabkan itu juga, Rasulullah menganjurkan amalan memberi dan menerima hadiah kerana amalan ini adalah pengaruh tersendiri.




Baginda bersabda yang bermaksud,


"Saling memberi hadiahlah kalian, nescaya kalian akan saling mencintai". (Riwayat Bukhari)




Pesan Baginda lagi,


"Penuhilah undangan orang yang mengundang, janganlah menolak hadiah.." (Riwayat Ahmad dan Bukhari)




Dalam suatu riwayat ada diceritakan bahawa salah satu hadiah yang tidak pernah ditolak Rasulullah adalah wangi-wangian. Malah Rasulullah juga ada berpesan mengenai hal ini,


"Siapa sahaja yang dihadiahi 'Raihan' (wangi-wangian, maka janganlah menolaknya sebab ia ringan dibawa, namun sedap baunya." (Riwayat Muslim)




Pemberian hadiah hendaklan didahulukan kepada kaum keluarga terdekatseperti ibu bapa, adik-beradik, dan suami isteri. Selain itu juga boleh mendahulukan orang yang dekat di hati kita. Imam Bukhari ketika mengulas mengenai siapa yang lebih dahulu harus diberi hadiah, telah mengetengahkan dua hdis. Yang pertama, beliau menyarankan kepada si penanya agar mendahulukan penmberian hadiah kepada pak cik dari sebelah ibu, dan yang kedua ketika ditanya padanya, mana antara dua jiran yang patut didahilukan beliau menjawab, "yang paling dekat pintunya dengan kamu."

No comments:

Post a Comment

SaLam DaRi SaKuRa..


hello

abah ku sayang..

abah ku sayang..
ni lah abah aku.. aku sayang sangat kat dia.. walaupun umur abah dah 53tahun, tapi abah still nmpk muda sebab abah suka senyum dengan semua orang... abah mmg cool...

my mom...

my mom...
ni pulak mak aku...sebenarnya susah nak amik pic mak aku ni..tapi nasib aku dapat jugak amik pic dia...hehehe...

kakak aku...

kakak aku...
ni la kakak aku..dia ni sbnrnyer keje smbil smbng belajar dkt UKM.. Alhamdulillah,dia akan dapat degree tak lama lagi.. Tahniah..

adik2 aku...

adik2 aku...
buat lela,tahniah sebab dapat jugak ko masuk asrama.. buat enje,blajar rajin2, smpai dapt result cmrlng..

tompok ku...

tompok ku...
ni lah kucingku yang paling gedik dalam dunia....